Stop met managen en begin met leiderschap.

Hoor en lees jij dit ook zo regelmatig?

In deze context bedoelen mensen met managen meestal dat je moet stoppen met regelen, aapjes op je schouders nemen en dat je voor alle vragen een oplossing aanlevert. Dat klinkt heel logisch, toch? Stop met het proces te beheersen. Een lege agenda, rust in je hoofd.

Wil jij dit ook maar is de praktijk toch nog een beetje weerbarstiger? Lees dan mijn tips.

Verander het patroon

Als jij als leidinggevende bezig bent met controle en beheersen van een proces of zelfs druk bent met sturen en beïnvloeden van mensen (binnen of buiten jouw team), dan is het inderdaad goed om hier direct mee te stoppen. Je zult zien dat hiermee stoppen je veel werkplezier oplevert en dat je beter in staat bent om met aandacht en een vitaal gevoel je werk te doen.

Gidsen en fiksen

Maar managen is (gelukkig!) meer dan controle en brengt jou en het team juist ook veel positiefs. Een goede manager is een goede leider en andersom.

Wat ik maar wil zeggen, in de praktijk is het niet zo zwart-wit en beide kwaliteiten zijn nodig als je met teams werkt.

Je bent ‘aanvoerder’ of een ‘fikser’ (een manager van een team of project) en je neemt initiatief en verantwoordelijkheid om een bepaalde verandering (of verbetering, zo je wilt) op gang te brengen (een leider van verandering).

Het één kan dus niet zonder het ander. En dit geldt niet alleen voor jou in je rol als leidinggevende, maar dit gaat op voor alle teamleden.

Dus als je die lege agenda hebt geregeld 🙂 en stopt met controleren en sturen met van alles en nog wat, dan kun je met dit in je achterhoofd, van start om jouw missie te realiseren.

Van team tot klant

Ter inspiratie geef ik je een aantal invalshoeken waar gidsen, fiksen en leiden handige kwaliteiten zijn.

Het perspectief vanuit je team: Kijk wat de behoeften van de mensen in jouw team zijn en welke ideeën er allemaal leven. En geloof me, dit is altijd meer dan je in een gemiddelde vergadering naar boven krijgt.

Het perspectief vanuit je klanten: Ga na wat jouw klanten (of stakeholders) echt willen bereiken als ze jouw dienst of product afnemen. Wat weet je nog niet? Ofwel: welke kennis over je klanten mis je?

Het perspectief vanuit doelen bereiken: Kijk wat jullie willen doen om een bepaald effect te bereiken of resultaat op gang te brengen.

het perspectief vanuit het effect dat je wilt creëren: Bedenk wat jij (en iedereen in het team) wilt leren van het resultaat. Zorg dat je op weg naar het resultaat ook plezier hebt en waarde voelt van wat jullie aan het doen zijn.

Meer weten?

Wil jij leren hoe jij zowel kunt gidsen en fiksen? Vraag een werkplezierconsult aan, altijd zinvol en ik help je graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *