De metafoor van het toneel.

Mijn bedrijf heb ik People Performance genoemd. Letterlijk vertaald betekent het ‘mensen presteren’. Dat we dat vooral niet vergeten :). Het woord presteren gaat in dit geval niet om enkel de beste (willen) zijn of de hoogste resultaten neerzetten als doel op zich. Als ik naar een toneel of theatervoorstelling ga (wat ik graag doe!), zie ik letterlijk voor me wat ik beoog met People Performance. 

Het publiek geniet van een stuk, ziet acteurs schitteren die met hun talent een boodschap brengen (groot of klein; licht of intens). Het spel, de dialogen, het plot en prachtige geformuleerde scenes maar ook het licht, het decor, de muziek en de techniek zorgen voor een voorstelling die bij het publiek echt tot leven komt. 

Wat je het op en naast het podium nodig hebt is talent, doorzettingsvermogen en inlevingsvermogen. Denk bijvoorbeeld maar aan alle uren van studie op de personages, het vele oefenen om de beste scenes te creëren, aan samen de bedoeling van een stuk doorleven en niet te vergeten het feitelijke studeren op tekst en samenspel. 

Er gaat heel wat (verschillend soort) werk en voorbereiding vooraf aan die ene ‘performance’. Voor de schermen en achter de schermen. Zonder techniek, licht en regie ben je als acteur immers ook nergens. Aan het eind is er het applaus. Wat je ziet is erkenning, voldoening, plezier. Een mooie en zinvolle avond voor iedereen die eraan gewerkt heeft én voor iedereen in het publiek die ervan heeft genoten. Je tijd, aandacht en geld goed besteed zeg maar. 

Van podium naar werkvloer

Precies zo is het bij jou en mij op het werk. Jij staat daar ook, zou je kunnen zeggen, op het podium van jouw organisatie voor jouw klanten (of het nou voor of achter de schermen is). Ook jullie hebben ‘publiek’ die hun geld, tijd en aandacht goed willen besteden. Dat kan ook wel als een hele opgave voelen. Als je daar druk van voelt of te weinig energie van krijgt, kun je werken aan het verbeteren van je werkplezier en je richten op wat je samen wilt bereiken. Bijvoorbeeld met de vraag: wat voelt voor jullie als applaus? 

Werkplezier is in mijn visie nooit iets van iemand alleen maar altijd van mensen samen. En daarbij komt een prestatie pas echt tot leven als het volledige systeem op ‘de voorstelling’ gericht is. Daarom hoort klantbeleving bij werkplezier en werkplezier bij klantbeleving. Het is één systeem.

Voor iedereen geldt: doen waar je goed in bent en je talent zinvol inzetten voor het eindresultaat. En ook: weten wat je te doen staat en wat jouw aandeel in het geheel is. Als je daar voldoening, erkenning en plezier uit gaat halen, dan ben je in jouw organisatie echt bezig met people performance. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *