Ontdek hoe je samen slimmer werkt.

Met klantfocus zorg je voor het centraal stellen van de klantbeleving op de werkvloer. Je gaat resultaat- en klantgericht (samen)werken en je lost frustraties over werkprocessen op. De opbrengst van klantfocus:

  • Focus op de activiteiten die direct waarde toevoegend zijn voor jouw klanten
  • Krachtige werkdialogen die gericht zijn op oplossingen voor klanten
  • Betere output, meer kwaliteit in het werk en verlaging van doorlooptijden
  • Verlaging van kosten doordat je je richt op de kern van je taken.

Werken vanuit klantfocus zorgt voor een klantgerichte, vrolijke en gedisciplineerde mindset in het werk. Je verbetert de teamresultaten door het continu verbeterprincipe, je kijkt naar het aanwezige talent en naar de persoonlijke bijdrage van medewerkers. Teams krijgen meer plezier in het werk en ervaren de kracht van hun teammerk. 

Werkwijze

Tijdens een intake kijken we onderbouwd naar het onderliggende vraagstuk. Is het gevoel goed, dan gaan we de samenwerking aan. De exacte inhoud van de modules bepalen we in een werkplezier consult. In maximaal een dag(deel) werken we samen aan het plan. We formuleren een concreet resultaat als ons einddoel, zodat je (onder mijn begeleiding) een vliegende start met jouw teamtransitie maakt.


“Martine bleef tijdens ons klantfocustraject te allen tijde kritisch op nut en noodzaak. Heeft het zin wat we doen, belangrijker nog, heeft de klant er iets aan? Martine is een superfijne consultant en coach met een enorme dosis humor op zak.”

Mobiliseer jouw team.

Het effect zien van werk geeft een enorme boost aan het werkplezier van mensen. Mooie dingen doen is een grote drijfveer voor mensen. Toch is de weg naar resultaat niet altijd gemakkelijk. Want: waarom levert mijn collega of business partner eigenlijk niet wat wel de afspraak is? En hoe komt het dat ik een onbevredigend gevoel aan het gesprek met mijn opdrachtgever of klant overhoud? In deze module werken we aan dit soort vraagstukken.

Zelf de regie houden is mogelijk, ook als je te maken hebt met deadlines en veel afhankelijkheden. In plaats van een mening te geven of een probleem te deponeren, leer je krachtige vragen te stellen. Aan je manager: wat wil jij uit ‘project a’ halen? Waar wil jij heen? Wat is belangrijk voor jou? Aan je collega’s: waar wil jij nu aan werken? Wat werkt wel en wat werkt niet? Wat moeten we veranderen om de relatie klantgerichter te maken? 

Kortom, aan de slag met:

  • continu verbeteren, verantwoordelijkheid en bewustzijn;
  • het teammerk, de klantbelofte en de persoonlijke leiderschapsmissie;
  • het stimuleren van werkplezier en het realiseren van waarde toevoegende resultaten.

Ik help je om te relativeren op de druk die je voelt om altijd maar in het ‘nu’ te presteren. Want zoals Johan Cruijff al zei: “voetbal is simpel, wat moeilijk is, is simpel voetballen”. Werkeffect gaat over samen slimmer werken. 

Klantfocus op de werkvloer.

Tijdens het klantfocus programma coach ik teams en hun leidinggevende(n) om de teamperformance te verbeteren en daarin meer eigenaarschap te pakken. Daarnaast besteden we aandacht aan talent en het teammerk. Wat omschrijft jullie als team nu in een woord? Wat is ieders persoonlijke bijdrage en wat is het lonkende perspectief van klantfocus? Het programma is voldoende flexibel, zodat ideeën uit het team gemakkelijk ingepast kunnen worden.

Wat wil je bereiken met klantfocus?

Als je iets wilt verbeteren of een verandering wil borgen in een team, dan heb je een missie, een plan en commitment van iedereen nodig. We starten met het ultieme droomdoel en een haalbaar teamdoel. In mijn aanpak staat kansen pakken en reflecteren op inhoud en samenwerken centraal. 

Onderbouw met feiten

Het verbeteren van de klantbeleving en het analyseren van de bijbehorende klantprocessen gaat in co-creatie met het team. Het gaat niet om goed of fout van medewerkers maar om het feitelijk onderbouwen van het probleem dat je wilt oplossen.

Kijk naar de impact van oorzaken

In deze stap kijken we naar de grondoorzaken. Die zijn bepalend om de best werkende oplossingen te verzinnen. De impact bepalen we niet alleen vanuit de inhoud maar vooral ook wat medewerkers beleven (voelen) als ze de feiten en oorzaken zien. In oorzaken zit vaak veel onderstroom die we bespreekbaar maken en koppelen aan praktische afspraken.

Stoom het team klaar

We kijken naar oplosbare knelpunten in de reis van de klant en realiseren concrete verbeteringen die direct uitvoerbaar zijn. Het team gaat aan de slag met de inrichting van de tools: een vrolijk planbord, een interactieve dagstart en de werkplezierthermometer. Dat is operational excellence waar je wat aan hebt.

Vier je succes

Af en toe een blik op het droomdoel, de klantervaring erbij pakken of een rondje meet-de-feiten zorgen voor oplossingen die klanten een wow-gevoel geven. De teambijeenkomsten staat in het teken van: ‘wat kan ik doen met mijn talent om de klantbeleving te verbeteren?’. Dat zorgt voor fun en focus en dat zal zichtbaar zijn voor iedereen in de organisatie!

Met plezier op de werkvloer staan.

Vraag

Wat doe je als er in korte tijd veel veranderingen in de organisatie zijn? Een nieuwe organisatie en werkwijze vergt veel veerkracht en verandervermogen van mensen. Bij deze organisatie werden klantcontacten door allerlei uiteenlopende gebeurtenissen, niet tijdig en naar tevredenheid van klanten opgepakt. Bij medewerkers leefde angst voor het maken van fouten. De vraag voor People Performance was om dit team weer plezier in het samenwerken te laten ervaren en om de resultaten krachtig te verbeteren. 

Aanpak

Met een levendig jaarplan, storytelling activiteiten en de ‘goed-nieuws-show’ op kernkwaliteiten en talent ontstond een teammerk waar iedereen positief van opkeek. Zo had het team zichzelf nog niet gezien! De medewerkers leerden om het talent van de ander te zien, te waarderen en in te zetten voor het teamresultaat.

Tegelijkertijd ging ik met hen aan de slag om de dagelijkse performance en de dienstverlening te verbeteren. Doen waar je goed in bent gaf een impuls aan het vakmanschap van het team. Ik hielp de teammanager met inzichten over lean leiderschap, het ontwikkelen van een dagelijkse routine en met oplossingsgericht coachen.

Resultaat

Deze aanpak was zeer succesvol. Medewerkers kwamen nu zelf met verbeteringen, die in lijn waren met klantdoelstellingen. Zij gingen veel gemakkelijker met elkaar het gesprek aan. Dit team kreeg door deze aanpak de kans te laten zien hoe innovatief ze waren. Hun plezier voor het werk was zichtbaar voor iedereen in de organisatie. Een hartverwarmend resultaat!

Meer weten?

Wil je prestaties voor klanten en het werkplezier voor medewerkers verhogen? Kun jij hulp gebruiken bij het in praktijk brengen van meer klantfocus? Investeer in leiderschap en bouw succesvolle teams via een programma of begeleidingstraject. Zorg voor effect en ga het echt doen.

Vul je gegevens in.