Van rugzak tot filosofie.

Na elke baan die ik in mijn carrière afsloot maakte ik een top 10 van mijlpalen, betekenisvolle momenten, mooie ervaringen en mensen en teams die ik (op de een of andere manier) een stap verder had geholpen. 

Herinneringen zodat ik ze niet zou vergeten en werkervaring om in mijn rugzak te stoppen. Brandstof voor de toekomst. In die rugzak zitten ook minder mooie momenten, dingen die ik misschien beter had willen doen en ook een paar tegenvallers. Uiteindelijk zijn ze net zo waardevol gebleken. 

Alles bij elkaar zorgt het ervoor dat mijn rugzak goed gevuld is, niet zwaar is, ik precies weet wat erin zit en alles zit ook nog eens netjes op z’n plek :). Die rugzak was de afgelopen jaren bron voor mijn eigen filosofie over klantgeluk en werkplezier en zo is spelenderwijs People Performance ontstaan. Een combinatie van vakdisciplines die je nog niet zo vaak gecombineerd ziet.

If a fish market can do it, so can you

Wat klantgeluk en werkplezier nu met elkaar te maken heeft, wordt door de ‘fish philosophy’ heel duidelijk in beeld gebracht met een video over het succes van een unieke vismarkt in Seattle. Vanuit de ‘fish market’ is de fish philosophy ontstaan. De link naar de video vind je onderaan dit bericht, een echte aanrader.

“We create amazing cultures where people love to be at work and deliver world-class results.”

Van de vismarkt naar de organisatie waar jij werkt is echt niet zo’n grote stap als je misschien zou denken. Deze 4 best best pratices vormen de kern van de fish philosphy:

  1. Als je plezier hebt in wat je doet is het eenvoudiger om je doelen te halen. 
  2. Spreek altijd vanuit je hart en laat de waardering die je voor een ander hebt zichtbaar zien. 
  3. Laat de algemene opinie voor wat het is en kies voor de impact die jij wilt maken. 
  4. Bouw op een positieve manier aan succesvolle verbindingen met klanten en medewerkers. 

Focus op wat je hebt te bieden en moedig elkaar aan

Hier zijn mijn tips wat deze best practices inhouden en hoe jij ze kunt toepassen in jouw team en organisatie. 

Werkplezier

Focus op wat je kunt geven in plaats op wat je moet bereiken. Aandacht voor je klant, respect voor elkaar en liefde voor je vak, floreert als dat in de directe werkomgeving gekoesterd en gestimuleerd wordt. Mensen die zichzelf kunnen zijn, geven meer commitment, halen betere resultaten en zullen anderen sneller helpen. Het voelt goed om je gewaardeerd te zien en nog beter om je waardering en je eigen waarden uit te spreken. 

Klantgeluk

Mensen gaan het liefste in zee met mensen (en organisaties) die weten waar ze het over hebben, die zich in hun situatie verdiepen en die concrete en daadkrachtige follow-up geven aan de beloftes die ze doen. Customer experience draait om het verbeteren van alle ‘touch points’ met jouw klanten. Daar kan iedereen elke dag aan werken. Krijgen klanten een stem, worden ze gehoord en is hun belang leidend bij alles wat jij doet? 

Powerteams

In succesvolle teams (groot of klein) moedigen mensen elkaar onderling aan en zijn nieuwe ideeën een inspiratiebron voor het team. Gaat er een keer iets fout? Geen probleem! Zonder vertrouwen, geen resultaten en dus geen vernieuwing. Mensen voelen zich gesteund, energiek en gemotiveerd om hun ware vakmanschap te laten zien en om te zetten in onderscheidende acties. 

Meer weten over de fish philosophy?

Als je alles wilt nalezen over de fish story ga je naar: https://www.fishphilosophy.com/fish-philosophy-story/

Of je kijkt de video over de performance op de Seattle fish market:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *